Σάββατο 16 Ιουλίου 2011

Δ.Σ. 12-07-2011. Θέμα:Οριοθέτηση

Α. Η συζήτηση:Τι υποστήριξε ο καθένας .



Η συζήτηση ξεκίνησε με το Δήμαρχο που μπήκε στο θέμα λέγοντας
πως είναι υπέρ τού 740 Δ του 1981 με την αρχιτεκτονική επιτροπή κι όχι υπέρ του 3028 του 2002 , πως οι Σπέτσες δεν είναι αρχαιολογικός τόπος και δεν έχει καμιά σχέση με την Ύδρα.
Ο κ. Πέτρος  Τσάνας ρώτησε αν υπάρχει κάποια μελέτη κάποια εισήγηση.  Απάντησαν πως υπάρχει ένα υπόμνημα του αρχιτέκτονα κ. Κατσουρού που είναι συνεργάτης του βουλευτή κ. Μπεντενιώτη.
Ο κ. Θωμάς Τομπαζιάδης είπε πως το θέμα είναι πως καλούμαστε πολύ συγκεκριμένα ν'αποφασίσουμε αν θέλουμε ή όχι την οριοθέτηση.Τα υπόλοιπα (που ακούστηκαν) είναι εκτός θέματος.Απαντώντας σε σχετική άποψη που ακούστηκε ,απάντησε διαμαρτυρόμενος:"Δεν είναι Ιστορικό διατηρητέο μνημείο οι Σπέτσες;"
Ο Δήμαρχος του απάντησε:Είναι Ιστορικό διατηρητέο νεκροταφείο.'
Στη συνέχεια διαβάστηκε το υπόμνημα του κ. Κατσουρού .Το υπόμνημα αυτό μιλούσε για το πόσο καλό εργαλείο είναι ο νόμος 3028 του 2002,μόνο που έχει το μειονέκτημα να μη προβλέπει την έννοια του επικινδύνως ετοιμόροπου κτίσματος, μιλούσε για νησίδες μέσα στον οικισμό με διαφορετικό σχεδιασμό για την κάθε μια, νησίδες ενεργές και μη ενεργές, νησίδες Βυζαντινές, νεώτερες Βυζαντινές κλπ . Όμως δεν έκανε λόγο γι αυτό που περιμέναμε ν'ακούσουμε. Δηλαδή για το τί θ'αλλάξει και προς ποια κατεύθυνση , ποιες θα είναι οι συνέπειες  αν ισχύσει κι αν δεν ισχύσει η οριογραμμή.
Ο κ. Θώμάς Τομπαζιάδης απαντώντας στο ότι οι εργολάβοι κι οι μηχανικοί έχουν το λόγο, που ακούστηκε, είπε πως δεν έχουν μόνον οι εργολάβοι κι οι μηχανικοί. Εμείς είμαστε εκπρόσωποι του λαού.'
Η κ. Σιδέρη επεσήμανε πως το υπόμνημαδεν απαντά  στο βασικό ερώτημα που είναι το ζητούμενο:Οριογραμμή ή όχι;
Εμείς , ( Καλομοίρα Αργυρίου Κουμπή), είπαμε πως είναι εντυπωσιακό το ότι στη συγκέντρωση της Κυριακής ακούστηκαν τόσα πράγματα για κερκόπορτες, ΔΝΤ, κινδύνους κλπ, σ'αυτό το Δ.Σ.σα να βρισκόμαστε σε άλλο τόπο , με άλλο θέμα κι άλλους ανθρώπους.( Για να είμαστε δίκαιοι ο Δήμαρχος μόνον τάχθηκε υπέρ της αποδοχής της οριογραμμής. Αρκετοί από τη συμπολίτευση στην αρχή και για μεγάλο διάστημα αντιδρούσαν θετικά προς την άποψη του δημάρχου, προφανώς " εκ πλάνης") .Είπαμε πως το πρόβλημα με τη δυσλειτουργία της αρχαιολογίας είναι υπαρκτό, αλλά κυρίως  εστιάζεται στον οικισμό των Σπετσών , ενώ πάνω από την οριογραμμή υπάρχουν κυρίως δασικές εκτάσεις που ανήκουν στην Αναργύρειο και θα ήταν τραγικό να οικοπεδοποιηθούν και να μετατραπούμε σε Σαλαμίνα.Δεν καταλαβαίνουμε , με ποιο τρόπο θα ανακάμψουν οι οικοδόμοι αν ελευθερωθούν από την υποχρέωση της έγκρισης από την αρχαιολογία οι περιοχές πάνω από το βουνό και γύρω. Πόσες είναι αυτές οι οικοδομικές άδειες που εκκρεμούν σε τέτοιες περιοχές, ώστε  η καθυστέρησή τους να ευθύνεται για την κρίση στην οικοδομή;
 Οι οικοδόμοι κ. Νίκος  Δαμδημόπουλος ,κ. Κώστας Οικονόμου και ο μηχανικός κ. Μ. Ρουμάνης,επέμεναν πως δεν θα αλλάξει τίποτα ως προς τους όρους και τις προδιαγραφές  δόμησης και δεν θα αλλοιωθεί το περιβάλλον. Όμως αυτό που είπε ο Δήμαρχος ,πως  όταν  ρώτησε το Υπουργείομμε ποιο κριτήριο έβαλαν εκεί τη γραμμή του απάντησαν πως την έβαλαν εκεί για να βλέπουν  κάτι ομοιόμορφο όσοι έρχονται με το πλοίο, αποκρούει τον ισχυρισμό των οικοδόμων. Άρα στο χώρο εκτός γραμμής δεν θα υπάρχει ομοιομορφία.Μεταξύ οικοδόμων και μηχανικών δεν υπάρχει ομοφωνία στις απόψεις. Η κ. Τζοβάνα Φιρφιλώνη εξέφρασε επιφυλάξεις για κάποια ζητήματα που υποστήριζε ο κ. Ρουμάνη, οι δε παρόντες οικοδόμοι δεν εκφράζουν τις απόψεις όλων των οικοδόμων.
Ο κ.Μέξης εξέφρασε την άποψη να δεχθούμε την οριοθέτηση και να αποχαρακτηρισθεί το νησί από Ιστορικός χώρος.Αυτό  βέβαια νομίζουμε πως είναι λογικά αντιφατικό , διότι  αν αποχαρακτηριστεί δεν έχει νόημα και η οριοθέτηση.
Ο κ Πάτραλης είπε πως για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα που απασχολεί το νησί , ως πρόεδρος του Δ.Σ. δε θα δεχθεί να μην υπάρχει ομοφωνία.
Ο κ. Νίκος Δαμδημόπουλος  και ο κ.Μ. Ρουμάνης είπαν πως συζητάμε για δράκους και θεωρίες συνωμοσίας . Ο κ. Βρονταμίτης Παναγ. ειπε πως είναι δικαίωμά του να πιστεύει σε δράκους και θεωρίες συνωμοσίας.Είπε πως η απόφαση που θα πάρουμε είναι ιστορική και θα καταγραφεί.
Ο κ.Βαγγ.  Μπούφης είπε πως αν δεχθούμε την οριογραμμή, είναι σα να τελειώνει η οποιαδήποτε αντίδραση του δήμου Σπετσών.Λέει όχι στην οριογραμμή και να έρθουν οι οικοδόμοι να το συζητήσουμε και ν'αλλάξουν οι όροι δόμησης του οικισμού, όχι του Προφήτη Ηλία.Κανένας δε μας διασφαλίζει πως αν χτιστούν εκεί πάνω σπίτια,οι ιδιοκτήτες  θα πάρουν Σπετσιώτη οικοδόμο.
Εμείς (Καλομοίρα Αργυρίου-Κουμπή) υποστηρίξαμε πως το να είναι το νησί χαρακτηρισμένο ως ιστορικός χώρος παρέχει μια επί πλέον ασφάλεια απέναντι στα όσα σενάρια ακούγονται για τα "φιλέτα"της Αναργυρείου και το ότι θα τεθούν οι περιουσίες των κληροδοτημάτων στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.Σε πρώτη φάση, είπαμε, δεν θα μπούν στο τραπέζι αρχαιολογικοί και ιστορικοί χώροι.Μπορεί κι αυτά να μπουν κάποτε αλλά τότε θα έχουμε φτάσει στα έσχατα, όπως ακριβώς αν φτάσουμε στο σημείο να διαπραγματευτούμε την Ακρόπολη.
Δηλαδή υποστηρίξαμε : Όχι στην οριογραμμή .
Μετά , ανεξάρτητα από αυτό να κάνουμε ως Δήμος παρεμβαση και να προτείνουμε συντόμευση των διαδικασιών έκδοσης οικοδομικών αδειών.
Ο Δήμαρχος αρκετές φορές επανέλαβε μιλώντας με αριθμούς :Όχι στον3028 του 2002 , ναι στον 740 Δ του 1981 και στη ν αρχιτεκτονική Επιτροπή.Είπε πως του είπαν από τη Συμβούλιο Νεωτέρων πως η προηγούμενη δημοτική Αρχή είχε ζητήσει κάποιες αλλαγές. Διευκρίνησε βέβαια ο Δημαρχος πως δεν ζητούσε ο κ. Κονταξάκης οριογραμμή, αλλά αυτά που λέμε τώρα περί ελάφρυνσης των διαδικασιών κλπ. Είπε Ναί λοιπόν ο δήμαρχος, αλλά μα μας δώσουν γραπτώς εχέγγυα πως δεν θα αλλάξει τίποτα, πως θα ισχύσει ο 740 Δ.Του είπαμε :Πότε;Σε μια μέρα;
Ερώτηση δικήμας :Άρα η πρότασή σου είναι αντίθετη με αυτήν του νομικού Συμβούλου -Δήμαρχος :Ναι
Ο κ. Γιώργος Λυράκης είπε πως πρέπει να αντιδράσουμε και ν'ακουστούμε , διαφορετικά δεν χρειαζόταν να κάνουμε δημοτικό Συμβούλιο.έτσι θα έχουμε τη δυνατότητα να επέμβουμε.
Ο κ. Πέτρος Χαριτάτος είπε:"Είμαι ο μεγαλύτερος νομίζω σ'αυτή την αίθουσα. Αυτό που έχω δει στη ζωή  είναι πως όταν έχουμε έναν ισχυρό όπως ένα Υπουργείο κι έναν λιγότερο ισχυρό όπως ένας Δήμος , η αναλογία δυνάμεων είναι πολύ διαφορετική...άλλη δύναμη έχουν εκείνοι και το είπαν ξεκάθαρα :Σας γράφουμε ότι και να πείτε.Η αλήθεια είναι πως πολλές φορές γράψανε το μικρότερο, γράψανε αυτούς εκεί ( έδειξε τα πορτραίτα των αγωνιστών), κι αυτοί  αντοδράσανε και σας κοιτάνε.όλο αυτό το θράσος να λένε ότι και να πείτε δε μας νοιάζει, θέλει μια απάντηση :Άει στο διάολο. Μετά όταν ένας ισχυρότερος σου ζητάει κάτι και συ λες μάλιστα , αμέσως κλπ. εκεί σε γράφει διπλά.Αν πεις όχι, αν σταθείς απέναντι, αν σηκώσεις κεφάλι, τότε το πράγμα αλλάζει.Αν έχει μπέσα θα σε λογαριάσει και θα σε ακούσει....αλλά αυτό το να πεις ναι επειδή στο ζήτησαν και σου είπαν δεν θα πεις όχι, αυτό νομίζω πως;είναι λάθος στρατηγικό."
Η εισήγηση του νομικού Συμβούλου του δήμου κ. Αρβανιτόπουλου:
"Την 29η Ιουνίου 2011 και σε χρόνο που δεν επαρκούσε για την προετοιμασία του Δήμου ώστε να μπορέσει να εκθέσει εμπεριστατωμένα τις απόψεις τους και να προστατέψει τα συμφέροντα των δημοτών του νησιού για ένα τόσο σοβαρό θέμα, ενημερωθήκαμε ότι το ΚΣΝΜ επρόκειτο να συνεδριάσει την 30/06/2011 με θέμα «Έγκριση ή μη οριοθέτησης του  Ιστορικού τόπου της νήσου Σπετσών σύμφωνα με το Ν. 3028/2002»
Αμέσως ο Δήμαρχος Σπετσών μαζί με ομάδα συμβούλων του Δήμου Σπετσών και μηχανικό, μετέβησαν στην Αθήνα, παραστάθηκαν ενώπιον του ΚΣΝΜ και ζήτησαν την αναβολή της συζήτησης εξηγώντας ότι ο Δήμος Σπετσών που νομιμοποιείται να εκθέσει τις απόψεις του για ένα τόσο σοβαρό θέμα εντός της εδαφικής του αρμοδιότητας χρειαζόταν χρόνο προκειμένου :
Να μελετήσει τον φάκελο και όλες τις λεπτομέρειες της προωθούμενης ρύθμισης και με την συνδρομή μηχανικού και υπηρεσιών του Δήμου αλλά και του Νομικού Συμβούλου να φέρει το θέμα προς συζήτηση και λήψη απόφασης στο Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά και να μορφώσει τεκμηριωμένη άποψη ώστε να παράσχει θετική ή αρνητική γνώμη επί του θέματος.
Η συζήτηση του θέματος πράγματι αναβλήθηκε ενώπιον του Κεντρικού Συμβουλίου για την συνεδρίαση της 14/07/2011, δηλαδή και πάλι σε χρόνο που δεν επαρκεί για την προσήκουσα προετοιμασία και μελέτη του θέματος.
Επί του θέματος δεν έχουμε λάβει κανένα άλλο έγγραφο ή στοιχείο πλήν της εισήγησης της Διεύθυνσης Νεώτερης και σύγχρονης πολιτισμικής κληρονομιάς του ΥΠΠΟ και Τουρισμού η οποία παρελήφθη από τον Δήμο με ηλεκτρονικό μήνυμα την 29/06/2011.
Η εν λόγω εισήγηση κρίνεται ελλιπής καθώς δεν συνοδεύεται από άλλα στοιχεία και η ρύθμιση που προτείνεται με την εισήγηση αυτή και που συνίσταται ειδικότερα σε νέα οριοθέτηση του ιστορικού τόπου της νήσου των Σπετσών είναι εσφαλμένη.
Τούτο διότι με την ρύθμιση αυτή προτείνεται να συμπεριληφθούν μέσα στο όριο του Ιστορικού τόπου μόνο ένα τμήμα του νησιού και ειδικότερα εντός του ορίου του ιστορικού τόπου προτείνεται να συμπεριληφθεί: α) ο οικισμός των Σπετσών, όπως αυτός ορίζεται από το ισχύον ρυμοτομικό σχέδιο, β) η ιδιοκτησία της ιστορικής σημασίας Αναργυρείου – Κοργιαλενίου Σχολής και το ξενοδοχείο «Ξενία», ευρισκόμενα εκτός του οικισμού, στο βορειοδυτικό άκρο του, όπως και γ) η χερσόνησος του Φάρου στο νοτιανατολικό άκρο του. Επίσης, συμπεριλαμβάνεται επιπλέον μια έκταση, κατά μήκος και εκτός του νοτίου ορίου του ισχύοντος ρυμοτομικού σχεδίου του οικισμού, στην οποία περικλείονται όλες οι εξάρσεις του εδάφους, επί των οποίων ενδεχόμενη μελλοντική δόμηση θα είχε επιπτώσεις στην εξέλιξη της μορφής του οικισμού αφήνοντας εκτός Ιστορικού τόπου το μεγαλύτερο τμήμα του νησιού και αυτό χωρίς να αναφέρεται εν προκειμένω κανένα συγκεκριμένο κριτήριο ή στοιχείο από αυτά που απαιτεί ο Ν .3028/2002 και η ρύθμιση αυτή έρχεται σε αντίθεση με την με αριθμό 10977/16-5-1967 Υ.Α  (ΦΕΚ 352Β / 31-5-1967) δια της οποίας ολόκληρη η νήσος Σπετσών χαρακτηρίστηκε ως τόπος παρουσιάζων ιδιαίτερο φυσικό κάλλος ή ενδιαφέρον από  αρχιτεκτονικής  και ιστορικής απόψεως .
Κατά τούτο η νέα ρύθμιση που γίνεται με εντελώς αόριστα ,ασαφή και ανεπαρκή κριτήρια και στοιχεία, επιφέρει αλλαγή επί το χείρον στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον των Σπετσών.
Κατά την ηυξημένης τυπικής ισχύος διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 24 του Συντάγματος του 1975/86 «Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα του καθενός. Για τη διαφύλαξή του το Κράτος έχει υποχρέωση να παίρνει ιδιαίτερα προληπτικά ή κατασταλτικά μέτρα στο πλαίσιο της αρχής της αειφορίας». Εξάλλου κατά τη διάταξη της παραγράφου 2  «Η χωροταξική αναδιάρθρωση της Χώρας, η διαμόρφωση, η ανάπτυξη, η πολεοδόμηση και η επέκταση των πόλεων και των οικιστικών γενικά περιοχών υπάγεται στη ρυθμιστική αρμοδιότητα και τον έλεγχο του Κράτους, με σκοπό να εξυπηρετείται η λειτουργικότητα και η ανάπτυξη των οικισμών και να εξασφαλίζονται οι καλύτεροι δυνατοί όροι διαβίωσης.» Το αληθές νόημα της διάταξης  αυτής όπως έχει παγίως νομολογηθεί και από το Συμβούλιο της Επικρατείας είναι πως απαγορεύεται ρητώς η επιδείνωση του υφισταμένου οικιστικού περιβάλλοντος και οιαδήποτε πολεοδομική διάταξη σχετική με περιοχές που με παλαιότερους νόμους έχουν χαρακτηρισθεί ως περιοχές ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους ή ενδιαφέροντος από αρχιτεκτονικής ή ιστορικής απόψεως και εμπίπτουν σε ειδικές προστατευτικές διατάξεις που έχουν τεθεί για τη διαφύλαξη της πολεοδομικής ή αρχιτεκτονικής ή ιστορικής τους ιδιαιτερότητος πρέπει να ερμηνεύεται υπό το φως της συνταγματικής αυτής επιταγής.
Περαιτέρω, οι όροι χρήσεως των οικοδομών και οι περιορισμοί δόμησης στον οικισμό του Δήμου Σπετσών έχουν καθορισθεί με προεδρικό διάταγμα του 1981,  ενώ όπως προαναφέρθηκε με την υπουργική απόφαση  του '67 ολόκληρη η νήσος των Σπετσών χαρακτηρίστηκε ως τόπος παρουσιάζων ιδιαίτερο φυσικό κάλλος και ενδιαφέρον από απόψεως ιστορικής και αρχιτεκτονικής. Περαιτέρω, δια του προεδρικού διατάγματος περί χαρακτηρισμού ως παραδοσιακών οικισμών τινών του Κράτους και καθορισμού των όρων και περιορισμών δομήσεως και οικοπέδων αυτών, το ΥΠΕΧΩΔΕ χαρακτήρισε τον οικισμό των Σπετσών ως παραδοσιακό.
Δια των ως άνω διατάξεων θεσπίστηκε ο χαρακτήρας ολόκληρης της νήσου των Σπετσών ως τόπου ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους και ιδιαιτέρου αρχιτεκτονικού αλλά και ιστορικού ενδιαφέροντος και δημιουργήθηκε ένα ειδικό πολεοδομικό καθεστώς που ισχύει από το 1981, είναι αρραγές και ερμηνεύεται μόνον υπό το φως της διατάξεως του άρθρου 24 του Συντάγματος, με γνώμονα αποκλειστικώς και μόνον την προστασία και διαφύλαξη του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος των Σπετσών, και δη ολόκληρης της νήσου.
Ειδικά δε από τη διάταξη του άρθρου 24 του Συντάγματος, όπως αυτή έχει ερμηνευτεί από την πλούσια νομολογία του 5ου Τμήματος αλλά και της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας, ιδρύεται υποχρέωση του κοινού νομοθέτη αλλά και της Διοικήσεως, ήτοι των εκάστοτε δημοτικών συμβουλίων (στις περιπτώσεις που προβλέπεται ότι έχουν σχετική κανονιστική αρμοδιότητα), να μην εισάγουν ρυθμίσεις που συνεπάγονται την επιδείνωση των οικιστικών συνθηκών και των όρων διαβιώσεως και να απόσχουν από ρυθμίσεις αποσπασματικού χαρακτήρα (όπως αυτή που προτείνεται εν προκειμένω), ειδικώς δε ως προς τη ρύθμιση των χρήσεων γης παγίως έχει κριθεί ότι ο νομοθέτης και η Διοίκηση δεν δύνανται να τροποποιούν τις χρήσεις γης κατά τρόπο που να επέρχεται επιδείνωση του υφισταμένου οικιστικού καθεστώτος. Τέτοιου είδους ρυθμίσεις κρίνονται παγίως ως αντισυνταγματικές (για το λόγο ότι προσκρούουν στο άρθρο 24 του Συντάγματος) και στερούνται οιασδήποτε ισχύος.
Εν όψει των ανωτέρω και με την επισήμανση ότι
α) ο Δήμος Σπετσών κατά τη διάταξη του άρθρου 75 Ν 3463 (ισχύων Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων) όπως η διάταξη αυτή συμπληρώθηκε από τη διάταξη του άρθρου 70 Ν 3852/2010, έχει αρμοδιότητα με απόφαση του δημοτικού του συμβουλίου να εκθέσει τις απόψεις του και να διατυπώσει τη γνώμη του προς το ΚΣΝΜ σχετικώς με την προωθούμενη ρύθμιση, η οποία δεν δύναται να προχωρήσει χωρίς τη σύμφωνη γνώμη και έγκριση του Δήμου Σπετσών
β) η πρόταση περί νέας οριοθέτησης του ιστορικού τόπου γίνεται χωρίς επαρκή και σαφή κριτήρια και ελλείψει ειδικότερων στοιχείων από τα οποία να προκύπτει η σκοπιμότητα και η αναγκαιότητά της, τουναντίον επιφέρει αλλαγή προς το χειρότερο κατά το ότι, ενώ δεν επιφέρει βελτίωση των οικιστικών όρων εντός του οικισμού, αφήνει εκτός ορίου ιστορικού τόπου άλλως αποχαρακτηρίζει χωρίς λόγο ένα μεγάλο τμήμα του οικισμού με κίνδυνο επιδείνωσης του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος του νησιού
εισηγούμαι προς το Δημοτικό Συμβούλιο να λάβει απόφαση με το ακόλουθο περιεχόμενο:
το Δημοτικό Συμβούλιο για τους ως άνω λόγους εκφράζει ρητώς, ομοφώνως και απερίφραστα την αντίθεσή του στην πρόταση περί νέας οριοθετήσεως του ιστορικού τόπου της νήσου των Σπετσών κατά τρόπο που με ασαφή και ακαθόριστα κριτήρια αφήνει εκτός του ορίου ένα μεγάλο τμήμα του νησιού εντάσσει στο όριο του ιστορικού τόπου μόνον τον οριοθετούμενο από το ισχύον ρυμοτομικό σχέδιο οικισμό των Σπετσών, την ιδιοκτησία της Αναργυρείου Κοργιαλενείου Σχολής, το ξενοδοχείο ΞΕΝΙΑ, τη χερσόνησο του Φάρου στο νοτιοανατολικό άκρο του νησιού και μια έκταση κατά μήκος και εκτός του νοτίου ορίου του ισχύοντος ρυμοτομικού που περιλαμβάνει όλες τις εξάρσεις του εδάφους επί των οποίων ενδεχόμενη μελλοντική δόμηση θα επέφερε δυσμενείς επιπτώσεις στην εξέλιξη της μορφής του οικισμού,
εξουσιοδοτεί το Δήμαρχο Σπετσών κο  Παναγιώτη Λυράκη να προβεί σε κάθε νόμιμη ενέργεια, δικαστική και εξώδικη, για τη διαφύλαξη του υπάρχοντος καθεστώτος υπό το οποίο ολόκληρο το νησί
των Σπετσών αποτελεί ιστορικό τόπο".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου