Στην Οικονομική Επιτροπή , που έχει ένα πολύ σημαντικό ρόλο για τη λειτουργία του δήμου, μετέχουν και 2 μέλη από τη μειοψηφία.
Στην περίπτωση αυτή μάλιστα ,ο νόμος δεν διαχωρίζει ανάμεσα στη μείζονα και την ελάσσονα μειοψηφία, όπως κάνει στην περίπτωση της εκλογής του προεδρείου του δημοτικού Συμβουλίου, αλλά ορίζει τα 2 αυτά μέλη να ανήκουν στη μειοψηφία αδιακρίτως.
Αυτό σημαίνει πως στην πράξη δεν αποκλείεται να δοθούν και οι δυο θέσεις στη μια παράταξη ,αν η πλειοψηφία το θελήσει. Κάτι τέτοιο βέβαια μπορεί να είναι νόμιμο, αλλά την εκθέτει.
Στο πρώτο δημοτικό Συμβούλιο μετά την εγκατάσταση της νέας δημοτικής αρχής, εκλέγονται ο πρόεδρος, αντιπρόεδρος, γραμμετέας του δημοτικού Συμβουλίου, οι αναπληρωματικοί τους, καθώς και και τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής.
Η Οικονομική Επιτροπή έχει ένα πολύ σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του δήμου, αφού κατά το άρθρο 72 του 3852 (Καλλικράτη), «1. Η οικονομική επιτροπή είναι όργανο παρακολούθησης και ελέγχου της οικονομικής λειτουργίας του δήμου.
Ειδικότερα έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) συντάσσει τον προϋπολογισμό του δήμου,
β) ελέγχει την υλοποίηση του προϋπολογισμού και υ-
ποβάλλει ανά τρίμηνο έκθεση προς το δημοτικό συμ-
βούλιο, στην οποία παρουσιάζεται η κατάσταση των ε-
σόδων και εξόδων του δήμου. Η έκθεση αυτή στην οποία
καταχωρούνται και τυχόν παρατηρήσεις της μειοψηφίας,
δημοσιεύεται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του δήμου,
γ) προελέγχει τον απολογισμό,
δ) αποφασίζει για την έγκριση των δαπανών και τη διά-
θεση των πιστώσεων του προϋπολογισμού, εκτός από ε-
κείνες που σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις αποφασί-
ζει το δημοτικό συμβούλιο, καθώς επίσης αποφασίζει αι-
τιολογημένα και για τις περιπτώσεις απευθείας ανάθε-
σης προμηθειών, παροχής υπηρεσιών, εκπόνησης μελε-
τών και εκτέλεσης έργων σε εξαιρετικά επείγουσες πε-
ριπτώσεις,
ε) με την επιφύλαξη της παραγράφου 4 του παρόντος,
καταρτίζει τους όρους, συντάσσει τη διακήρυξη, διεξά-
γει και κατακυρώνει όλες τις δημοπρασίες σύμφωνα με
την κείμενη νομοθεσία. Για τη διεξαγωγή των δημο-
πρασιών και την αξιολόγηση των προσφορών μπορεί να
συγκροτεί επιτροπές, από μέλη της, δημοτικούς ή δημό-
σιους υπαλλήλους ή ειδικούς επιστήμονες,
στ) μελετά την ανάγκη συνάψεως δανείων, καταρτίζει
τους όρους τους και εισηγείται σχετικά στο δημοτικό
συμβούλιο,
ζ) εισηγείται προς το δημοτικό συμβούλιο την επιβολή
τελών, δικαιωμάτων και εισφορών,
η) αποφασίζει για την αποδοχή κληρονομιών, κληρο-
δοσιών και δωρεών,
θ) εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο ετήσιο σχέδιο
διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας του δήμου.
Παρακολουθεί την υλοποίηση του εν λόγω σχεδίου και
ενημερώνει το δημοτικό συμβούλιο,
ι) αποφασίζει για ζητήματα διαφάνειας και ηλεκτρονι-
κής διακυβέρνησης,
ια) εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο τα σχέδια κανο-
νιστικών αποφάσεων του δήμου, με την επιφύλαξη των
διατάξεων του άρθρου 73 παρ.1B v) και παρακολουθεί
την υλοποίησή τους,
ιβ) αποφασίζει για την υποβολή προσφυγών στις διοι-
κητικές αρχές,
ιγ) αποφασίζει για την άσκηση όλων των ενδίκων βοη-
θημάτων και των ενδίκων μέσων,
ιδ) αποφασίζει για το δικαστικό συμβιβασμό και ειση-
γείται στο δημοτικό συμβούλιο για τον εξώδικο συμβι-
βασμό ή την κατάργηση δίκης που έχουν αντικείμενο μέ-
χρι ποσού τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ,
ιε) αποφασίζει για την πρόσληψη πληρεξουσίου δικη-
γόρου και για την ανάκληση της πληρεξουσιότητάς του,
σε όσους δήμους, είτε δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι,
με μηνιαία αντιμισθία, είτε αυτοί που έχουν προσληφθεί
δεν έχουν δικαίωμα να παρίστανται σε ανώτατα δικαστή-
ρια.
Μπορεί επίσης να αναθέτει την παροχή γνωμοδοτήσε-
ων, μόνο εφόσον δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι, με
μηνιαία αντιμισθία. Με απόφασή της είναι δυνατή, κατ’ ε-
ξαίρεση, η ανάθεση σε δικηγόρο, εξώδικου ή δικαστικού
χειρισμού, ανά υπόθεση, ζητημάτων, τα οποία έχουν ιδι-
αίτερη σημασία για τα συμφέροντα του δήμου και απαι-
τούν εξειδικευμένη γνώση ή εμπειρία. Στις περιπτώσεις
αυτές η αμοιβή του δικηγόρου ορίζεται σύμφωνα με τις
διατάξεις του άρθρου 281 του Κ.Δ.Κ..
2. Για τις περιπτώσεις ιβ΄, ιγ΄ και ιδ΄ της προηγούμε-
νης παραγράφου, η απόφαση λαμβάνεται ύστερα από
γνωμοδότηση δικηγόρου, η ανυπαρξία της οποίας συνε-
πάγεται ακυρότητα της σχετικής απόφασης. Προκειμέ-
νου για μισθολογικές απαιτήσεις, κάθε μορφής, περιλαμ-
βανομένων και των επιδομάτων, δεν είναι δυνατή η πα-
ραίτηση από την άσκηση ενδίκων μέσων, ο δικαστικός ή
εξώδικος συμβιβασμός και η κατάργηση δίκης, εκτός α-
πό τις περιπτώσεις που το νομικό ζήτημα έχει κριθεί με
απόφαση ανωτάτου δικαστηρίου.
Η παρούσα ρύθμιση ισχύει και όταν αποφασίζει, σχετι-
κά, το δημοτικό συμβούλιο, λόγω υπέρβασης του αντι-
κειμένου των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ της περί-
πτωσης ιδ΄ της προηγούμενης παραγράφου.
3. Το δημοτικό συμβούλιο μπορεί, για θέματα ιδιαίτερα
σοβαρά, με ειδική αιτιολογία, και με την απόλυτη πλειο-
ψηφία του συνόλου των μελών του να αποφασίζει ότι θα
ασκήσει το ίδιο αρμοδιότητες των προηγούμενων παρα-
γράφων.
4. Η οικονομική επιτροπή με ειδική απόφαση που λαμ-
βάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών της μπο-
ρεί να παραπέμπει συγκεκριμένο θέμα της αρμοδιότητάς
της στο δημοτικό συμβούλιο για τη λήψη απόφασης, ε-
φόσον κρίνει ότι αυτό επιβάλλεται από την ιδιαίτερη σο-
βαρότητά του.»
Η οικονομική επιτροπή
αποτελείται από τον δήμαρχο ή τον οριζόμενο από αυτόν αντιδήμαρχο ως πρόεδρο και από έξι (6) μέλη, αν το συμβούλιο έχει έως και είκοσι επτά (27) μέλη. Από αυτά τα έξι (6) μέλη, τα 4 εκλέγονται από την πλειοψηφία και τα 2 από τη μειοψηφία, εκ των οποίων ένας εκλέγεται στη θέση του αντιπροέδρου της Επιτροπής.Τα μέλη αυτά εκλέγονται από το δημοτικό Συμβούλιο με μυστική ψηφοφορία, αμέσως μετά την εκλογή του προεδρείου του και στην ίδια Συνεδρίασή του .Δε μπορεί να εκλεγεί στην επιτροπή αυτή ο πρόεδρος του δημοτικού Συμβουλίου.
Στην πράξη: καταρτίζονται 17 ψηφοδέλτια που το καθένα τους περιέχει τα 17 ονόματα των μελών του δημ. Συμβουλίου.Κάθε Σύμβουλος επιλέγει και ψηφίζει 4 από την πλειοψηφία και 2 από την μειοψηφία. ( Αν δεν τηρείται αυτή η ποσόστωση, τα ψηφοδέλτια είναι άκυρα. Π.χ αν ψηφίσει κάποιος 5 και 1 ή 3 και 4 κλπ). Ουσιαστικά η πλειοψηφία επιλέγει όχι μόνο τα 4 μέλη που προέρχονται από αυτήν, αλλά και τα 2 μέλη που αντιστοιχούν στην μειοψηφία , διότι απλά είναι πλειοψηφία και όποιους αποφασίσει να εκλέξει, αυτοί εκλέγονται. Αυτό βέβαια ,τυπικά μπορεί να ισχύει, αλλά επί της ουσίας, η πλειοψηφία κρίνεται στη συνείδηση των μελών του δημοτικού Συμβουλίου και του κόσμου από τις επιλογές της αυτές . Δεν προβλέπεται να προτείνουν οι παρατάξεις της μειοψηφίας αυτόν που θέλουν να μετέχει στην επιτροπή αυτή.Θεωρούμε δίκαιο και σωστό και οι δυο παρατάξεις της μειοψηφίας να εκπροσωπούνται στην επιτροπή αυτή με ένα μέλος η κάθε μία.
Η εκπροσώπηση μιας παράταξης της μειοψηφίας στην οικονομική Επιτροπή είναι πολύ σημαντική, διότι έτσι της δίνεται η δυνατότητα να εκφράσει τις απόψεις της σε θέματα οικονομικής διαχείρισης του δήμου, οι οποίες απόψεις της δημοσιεύονται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του δήμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου