Κυριακή 17 Απριλίου 2011

ΥΘΥΝΑΛ: Μέτρα - «ανάσα» για την ακτοπλοΐα

Το παρακάτω άρθρο της "Ναυτεμπορικής",  το θεωρούμε ενδιαφέρον και το παραθέτουμε. Το πρόβλημα της έλλειψης "συμβατικού"πλοίου απασχολεί το νησί μας κι έχει ανεβάσει ψηλά το κόστος της μετακίνησης των κατοίκων . Ενδιαφέρον παρουσιάζει η δυνατότητα της "γυμνής ναύλωσης"από τις δημοτικές και άλλες τοπικές αρχές σε συνεργασία με ιδιώτες.Βέβαια στο άρθρο δεν αναλύεται περισσότερο το θέμα, αλλά μπορεί ν'αποτελέσει αφορμή για έρευνα προς την κατεύθυνση αυτή.

 «Μέτρα - «ανάσα» για την ακτοπλοΐα σχεδιάζει το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας. Η επιτροπή, που είχε συγκροτήσει η υφυπουργός Ελπίδα Τσουρή, ύστερα από διάλογο, κατέληξε σε συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες, όπως αναφέρουν πληροφορίες της «Ν», συζητήθηκαν ήδη μεταξύ της κας Τσουρή και του υπουργού, Γιάννη Διαμαντίδη, ο οποίος έχει και τη νομοθετική πρωτοβουλία.
Ενα από τα πρώτα μέτρα που εξετάζει, είναι η εφαρμογή στον κλάδο της ακτοπλοΐας της γυμνής ναύλωσης (bareboat), καθώς, όπως εκτιμάται, αυτό θα βοηθήσει να έρθουν περισσότερα πλοία στις ελληνικές θάλασσες.
Γυμνή ναύλωση
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τη δυνατότητα γυμνής ναύλωσης, ένα θέμα που στο παρελθόν είχε προκαλέσει και τριβές, θα έχουν και δημοτικές ή άλλες τοπικές αρχές σε συνεργασία με ιδιώτες. Το ΥΘΥΝΑΛ εκτιμά ότι έτσι μπορεί να αντιμετωπισθεί ένα διαφαινόμενο για το άμεσο μέλλον πρόβλημα έλλειψης πλοίων στον ακτοπλοϊκό κλάδο.
Επίσης, στα άμεσα μέτρα που εισηγήθηκε η κα Τσουρή στον κ. Διαμαντίδη, είναι και η κατάργηση ορισμένων από τις υπέρ τρίτων κρατήσεις, παράλληλα με τη μείωση του ΦΠΑ Η κα Τσουρή εκτιμά ότι η ακτοπλοΐα θα πρέπει να επιμείνει στη μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια των πλοίων, ο οποίος, όπως έχει αποκαλύψει η «Ν», είναι ο υψηλότερος στην Ευρώπη.
Σε κάθε περίπτωση, το θέμα των υπέρ τρίτων κρατήσεων θα συζητηθεί και με τον υπουργό Οικονομικών, Γιώργο Παπακωνσταντίνου.

O υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Γιάννης Διαμαντίδης, και η υφυπουργός, Ελπίδα Τσουρή, πρέπει να κινηθούν γρήγορα, επισημαίνουν ακτοπλοϊκοί παράγοντες.

Προκαταβολή μισθωμάτων
Τέλος, στο πακέτο των άμεσων μέτρων περιλαμβάνεται και η υιοθέτηση της πρότασης των ακτοοπλόων για προκαταβολή του 50% των μισθωμάτων στις άγονες γραμμές, όπως συμβαίνει και στα δημόσια έργα, σε μία κατεύθυνση να βελτιωθεί η ρευστότητα των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Σε κάθε περίπτωση, το στοίχημα τώρα για τον κ. Διαμαντίδη είναι να προχωρήσει στη λήψη συγκεκριμένων μέτρων σε όσο το δυνατόν πιο σύντομο διάστημα, καθώς η κατάσταση στην ελληνική ακτοπλοΐα δεν είναι βιώσιμη, όπως εκτιμούν ακτοπλοϊκοί παράγοντες.
Συστάσεις από Ε.Ε.
Στο μεταξύ, ενδιαφέρον παρουσιάζει η απάντηση που έδωσε ο επίτροπος Μεταφορών, Siim Kallas, σε σχετική ερώτηση που κατέθεσε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η ευρωβουλευτής, Νίκη Τζαβέλα, σχετικά με την έλλειψη ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ακτοπλοΐας, κυρίως στις γραμμές της Αδριατικής σε σύγκριση με τα πλοία με σημαία Ιταλίας. Ο κ. Kallas συστήνει στην ελληνική κυβέρνηση «να εξετάσει τη θέσπιση των κατάλληλων μέτρων ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας στην Ελλάδα».
Στην απάντησή του, ο κ. Kallas σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι «η Επιτροπή λαμβάνει υπόψη της τις ανησυχίες του αξιότιμου μέλους του Κοινοβουλίου, όσον αφορά στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο τομέας της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα. Ωστόσο, δεν προβλέπει τη λήψη μέτρων που να αφορούν ειδικά το θέμα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας».
Η Επιτροπή, προσθέτει ο κ. Kallas, θα επιθυμούσε να υπενθυμίσει ότι, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και να διασφαλιστούν συνθήκες ισότιμου ανταγωνισμού στον τομέα αυτόν, έχει εκδώσει τις κατευθυντήριες γραμμές, σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες μεταφορές. Οι εν λόγω κατευθυντήριες γραμμές καθορίζουν τους όρους, υπό τους οποίους οι ενισχύσεις, που χορηγούνται σε ναυτιλιακές εταιρείες στην Ευρώπη, μπορεί να θεωρηθούν συμβατές προς την εσωτερική αγορά. Η Ελλάδα είναι ναυτικό κράτος - μέλος, το οποίο έχει θεσπίσει φορολογικά κίνητρα για να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του ναυτιλιακού τομέα της, συνεχίζει ο κ. Kallas.
Η Επιτροπή, προθέτει, θα επιθυμούσε να διαβεβαιώσει το αξιότιμο μέλος του Κοινοβουλίου ότι παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την ορθή εφαρμογή από την ελληνική Δημοκρατία και από όλα τα υπόλοιπα κράτη - μέλη των κανόνων που αφορούν τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες μεταφορές, καθώς και των κανόνων για την ελευθερία παροχής υπηρεσιών, όπως αυτή ορίζεται στους κανονισμούς 4055/86 και 3577/92. Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι εν λόγω κανόνες προβλέπουν εκτενές πλαίσιο για την εξασφάλιση πλήρως ανταγωνιστικής εσωτερικής αγοράς στις υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών.
Με βάση τα ανωτέρω, καταλήγει ο κ. Kallas, η Επιτροπή θα επιθυμούσε να σημειώσει ότι, για την πλήρη τήρηση των κανόνων της Ε.Ε., που αναφέρονται ανωτέρω, αρμόδια είναι η κυβέρνηση της Ελληνικής Δημοκρατίας, η οποία πρέπει να εξετάσει τη θέσπιση των κατάλληλων μέτρων ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας στην Ελλάδα.
Ερώτηση από τη Ν. Τζαβέλλα
Στην ερώτησή της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η ευρωβουλευτής, Νίκη Τζαβέλα σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι «δύο ζωτικοί κλάδοι των ελληνικών επιβατηγών πλοίων που έχουν προσφέρει και συνεχίζουν να προσφέρουν τεράστιο όφελος στην ελληνική εθνική οικονομία είναι η ακτοπλοΐα και τα οχηματαγωγά, που εκτελούν κυρίως πλόες από Πάτρα σε ιταλικά λιμάνια. Ομως, σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο κλάδος της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας βρίσκεται πλέον σε πολύ δύσκολη θέση. Η διαφορά του λειτουργικού κόστους, σε σύγκριση με την Ιταλία, οι τιμές των καυσίμων που έχουν ανέβει σημαντικά και ο ανταγωνισμός, που έχει κλιμακωθεί, είναι από τα σοβαρότερα προβλήματα. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί η Επιτροπή, προκειμένου να πιέσει την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει στη θέσπιση νόμων που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα»;
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου